tirsdag 8. mars 2016

Grå jakt på isen

5/3
Det var igjen tid for å fiske etter Gråhai, noe vi allerede hadde bestemt oss for forrige helg.
Lørdag morgen dro jeg (Stian) for å møte Daniel Andersen i Sandebukta. Klokken 10 var jeg ute på isen i gråværet. Det var mye slafs og overvann. Her var det allerede mange artsfiskere på plass. Jeg plasserte meg ved siden av SFK Galskap og NKML


Foto: Stian Søgaard

Fisket var godt i gang, Et par hvitting var allerede på land. 
Så hører jeg det skriker i snella til sidemannen min Irvin Kilde, opp av hullet kom det en Taggmakrell. Heldiggris tenkte jeg, den jeg ikke fikk forrige helg. Irvin sa han tok den på bunn, jeg løp bort til stanga nærmest han og slapp hekle ned på bunn.


Foto: Stian Søgaard

Da var det bare å vente i spenning. Det tok ikke lang tid før bjellene ringte. Tilslaget satt og fisken begynte straks å kjempe imot, den var sterk. Jeg ba til høyere makter om at det var den arten jeg ville ha. Opp av hullet kom fisken og jeg kunne sleppe jubelen løs. Jippi art Nr. 77 Taggmakrell i boks. Den veide 495g.


Foto: Daniel Andrè Bjørndalen

Jeg var ikke alene om å få denne. Daniel fikk også en 680g. Og ny pers.


Foto: Anders Kristoffersen

Tok ikke mange minuttene før jeg fikk bilde av en Småflekka på telefonen. Daniel hadde satt pers. Nr. 2 for dagen. Småflekket Rødhai på 1040g. 
Denne plassen er veldig bra, det siste døgnet har det blitt tatt 9-10 stykker.



Foto: Anders Kristoffersen

Senere på dagen fikk jeg min andre Taggmakrell på 545g. Ny pers. Denne fisken blir også kalt Hestemakrell.


Foto: Stian Søgaard

Resten av fangsten var noen Taggmakreller, Hvittinger, Makrell, Torsk, og Sypiker. Alt i alt en god dag på isen. Gråhaien var fraværende. 
Klokka 20.00 måtte jeg kaste inn håndkle, etter 12 timer med våte støvler sa føttene at nok var nok.
På vei hjem ble vi enige om at Daniel skulle bli medlem av klubben vår.



6/3
Søndag var det avtalt at alle gutta i klubben skulle møtes. Dagen i dag var litt surere med litt snø i lufta.
Daniel ble godt mottatt i klubben.



Dano starter dagen med kilos Sei. 
Han fikk to og Stian en. De ble med hjem til middag.


Foto: Stian Søgaard

Daniel blir fort varm i trøya og kliner til med klubbpers. på Sypike 240g. med en gang.


Foto: Dano Andby

Stian prøver å utligne men mangler noen få gram. Ingen grunn til å sutre av den grunn, det ble ny pers.


Foto: Stian Søgaard

Dette bilde forklarer sitt. Kløna Chris hadde ikke helt dagen. 
Først viser det seg at snøret har røket midt på spola så takelet hans forsvinner ned i dypet. Deretter napper det i stanga, når han kommer bort har en fisk stukket av med stang og snelle. 
Moralen steg ikke da han også knakk en stangtupp.
Han kunne trøste seg meg en liten Hvitting som dagens fangst.




Dano avsluttet dagen med en Torsk på 1400g. Ny pers.




Oppsumering av dagen:
Vi fikk en del Hvitting, Sei, Knurr , Torsk og Sypike.
Det var en ganske laber dag med tregt fiske.

Alt i alt en veldig bra helg med ny art, nye perser, nytt klubbmedlem og mange hyggelige folk på isen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv