mandag 2. november 2015

På Gjeddetur

Det var deilig å høre lyden av vekkeklokka Lørdag morgen 31/10. Det var nemlig gjeddetid.

Stian og Dano hadde planer om å ta turen til Hemnes for å fiske. Kl. 11:00 var Stian hos Dano. Vi skulle bruke en aluminiumskano som vi hadde fått låne.

Etter at vi hadde pakket alt utstyret inn i bilen, trodde vi det bare var å hive kanoen på taket å stroppe den fast. Men takstativet var utrolig nok løst. Flaks vi fant ut av det før vi kjørte videre. Så den planen gikk i dass, vi måtte finne på noe annet å gjøre.

Stian ringte Bjørndalen i håp om å låne båten hans i Ytre Enebakk isteden. Det gikk greit. Vi måtte innom Daniel å hente nøkkelen til båten. Når vi kom til han fikk vi en liten nøkkel og en baufil, med en av disse så får dere opp låsen sa han. Vi satset på at vi fikk riktig nøkkel.

Måtte ty til baufila.
Kl. 13:30 hadde vi endelig kommet utpå vannet. Etter 5 min. Med dorging skreik det i snella til Stian. Deilig å kjenne en fisk som sloss igjen. Vekta stoppet på 2800g. Og det ble ny Gjeddepers på Stian.

Utover dagen ble det en del smågjedder på Stian. Viser seg og være en fin Gjeddebestand i vannet.

Det er vanskelig å holde smilet tilbake av denne lille tassen.

Utover dagen mistet Dano motet. Det ble kjøligere i lufta og ikke noe fisk. Stian hadde dorga stort sett med en wobbler med naturlig farge. En blank Mort i imitasjon. Vi tenkte det var lurt Dano gjorde det samme. Det ble wobbler med Brasme farge.
 Han fikk knapt satt stanga i holderen før det smalt. Fisken sloss bra!
Dano trodde dette var ny rekord. Veldig bra kondisjon på Gjedda. Vekta stoppa på 3.280g.

Det hele ble tatt opp med et undervannskamera. Med brunt vann og lite lys ble det dessverre dårlig kvalitet på filmen.

Vi dorget videre til klokka var 16:00. Da var det på tide å gi oss. Det resulterte i en kilos gjedde til på Stian. Totalt ble det 1 Gjedde på Dano og 5 på Stian og ny pers.

Søndag 1/11 var det klart for Chris og Stian på fisketur.  Vi skulle møtes i Ytre Enebakk kl. 10.00. Det så ut til å bli en fantastisk dag.

Stian måtte starte alene fordi Chris ikke hadde klart å komme seg opp av senga enda.

Stian rigget opp to stenger. En for Gjedde og en for Abbor. Det tok ikke mange minuttene før en Gjedde dobbel var på plass. Var ikke bare lett å få to gjedder samtidig. Snørene gikk i hverandre og båten snurra rundt. Det endte med å klippe det ene snøre og dra opp fisken for hånd.

Det ble 5 Gjedder på Stian før Chris dukket opp kl. 13:45. Alle var kilos Gjedder ingen monstere. Men det er alltid morro å få fisk!

Chris ville heller fiske håven enn å få fisk i håven. Det ble noen timer uten fisk.

På slutten av dagen dro Stian opp en Gjedde 2.120g. Endelig var 2 Kilos grensa brutt.
Neste målet er 3kg. Så går vi gradene oppover.
Han fant fort ut at det er dumt å ta på Gjeddetanna,. begynte å sylblø.

Vi må takke Bjørndalen som var så snill å låne bort båt til oss.

Det var en vellykket Gjedde helg.
Resultatet ble 11 gjedder på Stian og ny pers på to dager, 1 på Dano, men helgens største. Og det ble dessverre ingen på Chris. Som han selv sa "Jeg skulle stått opp før, men kom meg hvertfall ut i frisk luft".