mandag 28. september 2015

Stian i jakten på Stripet Pelamide (Bonito)


En sen oppdatering.
 
Jeg hadde allerede hatt en bomtur i Bunnefjorden Tirsdag. Jeg så på facebook at fler og fler som hadde fått Stripet Pelamide. Jeg begynte å bli stressa, dette er en helt fantastisk mulighet til å fange en tropisk fisk i norsk farvann.
 
 Jeg hadde vært å hentet båten til Chris, som jeg var så heldig å få låne. Så var det Torsdag 6/8. Jeg sluttet halv tre på jobb, hadde ikke tenkt på noe annet enn Bonito den dagen. Da uret viste halv tre løp jeg til bilen og satte kursen hjem. Jeg var stressa, redd for at jeg ikke skulle få den. Etter at jeg hadde rygget bilen inntil var det bare å hempe båten bakpå hengefestet. Men det var det ikke. Det hadde nemlig regnet så mye at jeg ikke klarte å rikke på båten, måtte løpe å finne en slange å suge vannet ut, i tillegg øste jeg med bøtte.

Etter 10 min var det å suse avsted retning Oslofjordtunellen. Etter ca 20min ved Sætre kom jeg til å tenke på at jeg hadde pokker meg glemt bånnproppen til båten hjemme. Dette var virkelig ikke min dag. Da var det bare å snu. Omsider var jeg uttpå 23'n igjen. Da jeg kom til tunellen så var den jaggu stengt. Er det ikke meninga at jeg ikke skal å denne fisken tenkte jeg litt små forbanna. Måtte ta den sure telefonen til Chris som egentlig skulle bli med å si at det ikke ble noe Bunnefjord tur i dag. Så var det å dra hjemover til Asker igjen. Tenkte å prøve der. Men må jo ha noen til ta bilde av meg i tilfelle jeg får fisken, så jeg ringte min kjæreste Tonje å spurte om hu ville bli med, og for en gang skyld sa hun ja.


 
 
 
 Etter å ha nesten sløset bort to timer,var båten endelig på vannet i Vollen, Jeg satte straks kursen mot Leangbukta, tenkte det kunne være en fin plass å prøve. Bang etter en 30 min skreik det i snella utefor Hvalstrand. Merka med en gang at dette var en sterkt fisk, den hadde flere utras, stangtuppen ble bøyd ned i vannet. Dette var ingen makrell tenkte jeg. Da jeg så fisken i overflata ble jeg kjempe nervøs, dama skulle stå for håvinga, fikk fort noen svetteperler i panna. Da fisken så båten ble den helt vill og stakk av gårde med noen meter snøre, bremsen var grei, men omsider lå den i håven.




Stian Søgaard. Stripet pelamide (Bonito) Foto: Tonje Lunde




Og et jubelbrøl kom av glede. Men da den lå i håven ble jeg enda mer nervøs, var den riktig kroket, hadde hørt om flere tilfeller om at de var feilkroka. Men heldigvis var den kroka riktig i munn, pluss to i magen så fisken satt godt. Vekta stoppet på 1145g.
 
 
 


Det var en stor lettelse å få fisken, deilig og slippe presset noe mer, og fokusere på Langesund festivalen som kun er om noen dager.
Det var helt klart kulere å få den hjemme i Asker istedenfor i Bunnefjorden, hvor de fleste har fått den.

Stripet Pelamide ble art nr 61
 
 
Stripet Pelamide (Bonito) Foto: Stian Søgaard
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv