mandag 9. mai 2016

Daniel på artsrunde med Stian


Fredag 6.5.

Det er Helg! Og på tide med artsturne. Jeg (Daniel) hadde avtalt med Stian at han skulle guide meg. Farmor var snill og kjørte meg. Klokken 13.45 var jeg i Slemmetstad, Stian satt i møte, så jeg fisket i mellomtiden.
Det resulterte i en fin Ørret.




Første stopp på turen var Nærsnes. 
Etter 30 sekunder satt første arten. Art Nr. 60 ble Rødgjellet solabbor




Det var ikke bare Solabboren som var bitevillig. Det var en annen art Stian har slitet lenge med å få. Var bare jeg som hadde med utstyr, så Stian løp tilbake til bilen og hentet en egen stang.
Selv Stian med dårlig syn så fisken og vips så var art Nr. 81 i boks
Trepigget Stingsild




Neste stopp var Glomma. 
Her er det en del arter som står for tur. Jeg rigget opp en dupp med liten krok. 
Kort tid etter satt art Nr. 61 Laue




Senere på kvelden tok vi turen innom Askim.
Art Nr. 62 ble Karuss.




Det hadde blitt sent på natt, på tide å komme seg hjemover. Vi stoppet på Drengsrud for å prøve på fisken Asker er kjent for. Agnet opp med reker.
Etter en halv times tid satt fisken og art Nr. 63 Dvergmalle 150g var i boks.




Dvergmalle er en Amrikansk art som ble satt ut på slutten av 1800 tallet. Den har mange skjeggtråder som den føler seg fram til maten med. Den er nattaktiv og spiser små krepsdyr og småfisk. 
Kan leve i oksygen fattig gromsette vann.




Lørdag 7.5.

Tidlig morgen dro vi til Fredrikstad. Der stod Sik på agendaen. 
Eneste Stian fikk på kroken var en båt med fire personer i. 
Senere på dagen skulle vi prøve oss på Vederbuk og Gullbust i Halden, men det ble bare med forsøket.


På hjemveien dro vi innom Fredrikstad igjen. Det var en art der Stian hadde glemt. 
Vi tok hver vår dupp og agnet den opp med brød. 
Først var det Stian som fikk landet en Gullfisk. Han hadde den fra før men fikk notert seg en vekt på 175g.




Etter mye banning og mye bom med tilslaget satt også Gullfisken hos meg.
Art Nr. 64 på 160g.




Senere dro vi til Askim.
Her kom art Nr. 65 Ble Koi (Karpe)




Jeg begynte å kjenne presset. Stian hadde jo allerede fått fire flirer her første dagen. Det nappet jevnlig, så det var fisk her. Men jeg var stort sett for treg og bomma på tilslaga når det nappa. 
En time senere nappa det, endelig satt fisken og opp kom en mort. Jeg skrek av glede. Art Nr.66.




Stian fikk en Hork på 17.32g





Søndag 8.5.

Først gikk turen til Lillestrøm. Vannstaden var så lav at her gadd vi ikke fiske lenge.
Deretter kjørte vi videre til Aurskog i jakten på Flire og Brasme. Men uten hell.
Vi dro tilbake til Glomma. 


Stian fikk enda en Flire. Jeg begynte å bli frustrert. Tia var på vei til å renne ut. 
"Legg fra deg mobilen å følg med på stengene dine" skrek Stian.




Helt på tampen nappa det igjen. Det hjalp og følge skikkelig med. Fisken satt.
La det være en flire.
Opp kom fisken og jeg kunne slippe jubelen løs.
Art Nr. 66 var landet Flire på 135g.




Hjemover var det mye trafikk, vi rakk akkurat ikke toget, og måtte vente en time. 
Da kunne vi jo fiske i mellomtiden. Ny pers på Bekkerøye 140g.



Oppsummering av helgen

Det ble 8 nye arter på Daniel og kom opp i 67 totalt.
Fikk ny pers på Bekkerøye 140g.
Stian fikk notert seg 1 ny art og kom opp i 81 totalt
Fikk notert en vekt på Hork.
Vi kjørte ca 60 mil. denne helgen.
Været var helt perfekt.

Takk til Stian Søgaard for perfekt guiding. Bra opphold, og en gøyal kompis å ha med på tur. 
Fikk fine tips som økte sjansen for fisk.

Takk for turen, dette frister til gjentakelse!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv